Geneza Buddyzmu
Jest jedną z
najbardziej upowszechnionych religii dalekiego wschodu. Ten system religijny
powstał w VI wieku przed Chrystusem, w Indiach starożytnych na gruncie Hinduizmu. Założycielem był niejaki Siddhartha Gautama, który był księciem
państwa na granicy indyjsko-nepalskiej.
Religia czy system
filozoficzny ?
Przez niektórych Buddyzm uważany jest jedynie za system
filozoficzny, a jego podejście do bogów przybliża do stwierdzenia, że również ateistyczny. Te mniemanie zasadza się
na stwierdzeniu Buddy dotyczącym
tego, że we wszechświecie nie ma miejsca na ingerencje boską, a wszystko (nawet
bóstwa) podlega prawom przyrody.
Ponadto stwierdzenie to wiąże się z faktem dotyczącym tego, że nie ma w tym
systemie bogów, a tym samym kapłanów.
Reasumując Buddyzm traktowany jest niekiedy jako
doktryna, dzięki której można osiągnąć doskonałość, a jej fundamentem jest
nieskomplikowany proces praktykowania tejże przez każdego kto tylko zechce
podążyć drogą wiodącą do Oświecenia.
Stało się tak z tego
względu, że Budda zreformował Braminizm
(faza rozwoju religii indyjskiej pomiędzy Wedyzmem,
a Hinduizmem), tworząc religie, z
której wyłączone zostały elementy bogów, składania ofiar i kapłanów.
Istota Buddyzmu
Istotą Buddyzmu jest
zastosowanie określonej, zdefiniowanej przez Buddę drogi, dzięki której ma nastąpić zniesienie cierpienia,
osiągnięcie stanu Nirwany, Oświecenia.
Buddyzm
nazywany jest religią praktyczności – z tego względu, że nie posiada odniesień
mistycznych, a jedynie oparty jest na zespole założeń na gruncie, których
przedstawia się praktyczne wskazówki do porzucenia cierpienia i szczęśliwego
życia.
Budda
nie dokonał spisania tejże drogi z tego względu, że jego nauczanie miało
charakter słowny. Natomiast faktem jest, że jego uczniowie dokonali spisania
jego nauk, a zawarli je w tzw. Pitakach.
Historia Buddy
W wieku 29 lat pod
wpływem traumatycznych zdarzeń opuścił rodzinę i został wędrownym nauczycielem.
Przez wiele lat słuchał nauk hinduistycznych
nauczycieli, oraz poddawał się głębokiej ascezie
(przede wszystkim powstrzymywanie się od spożywania pokarmu).
Pewnego dnia w wieku 35
lat usiadł pod drzewem i postanowił nie wstawać, aż do momentu, gdy nastąpi wyczekiwane
przez niego Oświecenie. Po
całonocnych rozmyślaniach, medytacji osiągnął zamierzony cel, a mianowicie doznał
wyzwolenia od cierpienia. W ten
sposób stał się Przebudzonym, Oświeconym, Wyzwolonym, a co za tym idzie przyjął nowe imię Budda. W tym kontekście warto
zaznaczyć, iż samo słowo buddyzm oznacza ,,tego, który doznał oświecenia’’.
Odniesienie Buddyzmu w
stosunku do Hinduizmu.
Jako, że Buddyzm wyrósł na gruncie Hinduizmu należałoby przeanalizować relacyjność
obu tych systemów religijnych względem siebie:
a)
Wszystkie podstawy Hinduizmu, Buddyzm
przyjął jako oczywiste – między innymi cel istniejący w obu religiach jest
dokładnie taki sam.
b)
Różnica w genezie - Hinduizm wyrastał z dorobku pokoleń, natomiast Buddyzm zasadza się na fundamencie jednej osoby, księcia Siddharta Gautama, zwanego Buddą.
c)
Różnica w odniesieniu - Hinduizm jest mocno zakorzeniony w
swojej kulturze, Buddyzm natomiast
otwarty jest na szerszy krąg, jest w swej istocie uniwersalny.
d)
Różnica w podejściu do zmysłowości i
cielesności – o ile Buddyzm
praktykuje umiarkowanie w podejściu do cielesności i zmysłowości, o tyle Hinduizm ma tendencje do skrajności w
tym segmencie.
e)
Odniesienie do statusu społecznego - Budda przeciwstawiał się systemowi
kastowemu zakorzenionemu w społeczeństwie indyjskim wyrosłym na gruncie Hinduizmu, natomiast wyznawcy Hinduizmu uważali ten stan rzeczy za
konsekwencje ich religii.
Cechy swoiste Buddyzmu:
Buddyzm
twierdzi, że nie powinniśmy niczego przyjmować na wiarę, a raczej sprawdzać,
przez co zbliża się do podejścia prezentowanemu przez systemy naukowe.
Z nauk Buddy wynika bowiem to, że sami dla
siebie mamy być światłem, nie szukać ucieczki poza sobą.
Z tego względu Buddyzm spośród wszystkich religii w najlepszy
sposób przystaje do sceptycznego, agnostycznego ducha współczesności.
W zakres nauczania Buddy
wchodzą następujące aspekty:
I Cztery szlachetne prawdy o cierpieniu:
1.
,,Prawda o istnieniu cierpienia’’ ; istnienie
wiąże się z cierpieniem, z racji swojej niestałości
2.
,,Prawda o powstaniu cierpienia’’ ;
pragnienie jest źródłem cierpienia (również istnienia, bądź nieistnienia.
3.
,,Prawda o usunięciu cierpienia’’ ;
drogą do usunięcia cierpienia jest stłumienie wszelkich pożądań i pragnień,
także tych, które dotyczą życia.
4.
,,Prawda o drodze prowadzącej do
usunięcia cierpienia’’ ; nazwana inaczej ,,ośmioraka ścieżka’’ ,czyli drogą ośmiu szlachetnych rad.
II Osiem szlachetnych rad:
-
słuszna wiara
-
słuszne postanowienie
-
słuszna mowa
-
słuszny czyn
-
słuszny zawód
-
słuszne dążenie
-
słuszne skupienie
-
słuszna medytacja
III Cztery podstawy samoopanowania:
- nad ciałem
- nad uczuciami
- nad zmysłami
- obojętność wobec
zjawisk świata
IV Cztery podstawy mocy:
- koncentracja myśli
- koncentracja woli
- koncentracja energii
- dociekania
V Pięć zdolności i sił:
- wiara
- energia
- opanowanie
- skupienie
- rozumienie
- ośmioraka ścieżka
VI Cztery podstawowe wysiłki zapobiegania i
porzucania zła, staranie się o dobro i jego doskonalenie.
Życie mnichów
Buddyjskich:
Życie mnichów
buddyjskich miało charakter wędrowniczy, podczas którego zobowiązani byli do
szerzenie nauk Buddy.
Wyposażeni byli w:
igłę, pas, miskę przeznaczoną na przyjmowanie jałmużny, nóż do golenia,
sandały, materiał chroniący przed deszczem, drewno do mycia zębów, wachlarz
oraz sitko do wody (niezbędne aby nie dokonać połknięcia żywej istoty podczas
picia).
Żyli w sposób skromny,
opierając się na jałmużnie, na której złożenie musieli liczyć. Posiadali
skromne, lecz czyste odzienie. Zabronione było posiadanie srebra i złota, uprawianie
handlu oraz zajęć, które mogłyby przynieść zysk materialny.
Teksty buddyjskie:
Pitaki,
a więc teksty buddyjskie spisane
przez uczniów Buddy tworzą w całości
zachowany zbiór, który określany jest mianem kanonu Szkoły Theradinów, a napisany został w języku pali.
Obejmuje on zaś:
1.
Vinaja tipaka : przepisy życia zakonnego.
2.
Sutta Pitaka : krótkie przypowieści.
3.
Ahhidhamma- pitaka : traktaty
teologiczne.
Źródła
Górski J., Spotkanie z religiami, wyd. Księgarnia Świętego Jacka,
Katowice 2007, s. 56 – 61.
Sakowicz E., Religioznawstwo, wyd. Polihymnia, Lublin 2009, s. 83-89.
http://www.religie.424.pl/buddyzm,3186,article.html (dostępny: dnia 27.12.2013)
http://www.religie.424.pl/buddyzm-zarys-tematu,357,article.html (dostępny: dnia 27.12.2013)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz