poniedziałek, 2 grudnia 2013

Czym właściwie jest religia? – Sedno funkcjonowania bloga.

Witam. Jestem studentką drugiego roku pedagogiki (magisterskie). W moim kąciku postanowiłam zająć się zagadnieniami związanymi z religiami świata. Postaram się nakreślić podstawy dotyczące poszczególnych religii.  Pierwej jednak mniemam, iż trzonem jakichkolwiek rozważań dotyczącym poszczególnych religii winien być proces zdefiniowania czym właściwie religia jest. Zanim więc przejdę do objaśniania fundamentów poszczególnych światopoglądów religijnych postaram się unaocznić trzon znaczeniowy pojęć elementarnych, które to ułatwią poruszanie się w obrębie rzeczywistości mojego bloga. Oczywiście wraz z poruszaniem nowego zagadnienia, którego treść znaczeniowa byłaby niejasna będę na bieżąco wyjawiała czymże w istocie jest owo enigmatyczne pojęcie.

Najsampierw posiłkując się pomocami naukowymi zdefiniuje podstawowe pojęcia.

Religia :  ,,forma świadomości społ. obejmująca zespół wierzeń dotyczących genezy, struktury i celu istnienia człowieka, ludzkości i świata (doktryna rel.), związanych z nimi zachowań (kult rel.) oraz form organiz. (instytucje rel.) ;  r. jest zjawiskiem społ. – kulturowym, którego kształt jest uzależniony od stopnia rozwoju gosp., społ. i cywilizacyjnego danej grupy społ. co powoduje różnorodność jej przejawów i form.’’



Religioznawstwo :  ,, empiryczna nauka o religiach, o prawach ich rozwoju, powstawania, przemian, funkcjonowania, zaniku, oraz o miejscu religii w życiu społ. i indywidualnym. Przedmiotem r. Jest religia ujmowana jako całokształt określonej kategorii zjawisk społ.- kulturowych. Zakres r. Jest historycznie zmienny; początkowo było ono utożsamiane z historią religii; współcześnie obejmuje takie działy jak: r. Ogólne, zajmujące się religią jako całością, badające ogólne prawidłowości jej rozwoju, relacje między religią, a innymi formami świadomości społ., ponadto historią r. Oraz metareligoznawstwem, czyli analizą podstawę metodol. r.; historia religii, najstarsza i najbardziej rozbudowana część r., zajmująca się dziejami religii oraz jej poszczególnych form; socjologia religii, badająca wzajemne stosunki między religią a procesami i grupami społ., typologią i rozwojem jej form organiz., zagadnieniem społ. Źródeł i funkcji religii, związkami między grupami i instytucjami społ. A religią; psychologia religii, badająca funkcję religii w życiu psych. Grup i jednostek, zajmująca się typologią postaw rel., analizą przeżyć rel. Itp.’’



Światopogląd : ,,zespół ogólnych przekonań i twierdzeń składających się na spójny – przynajmniej w oczach jego zwolenników i wyznawców – i całościowy obraz rzeczywistości (tego, co istnieje) oraz związanych z nimi ocen i norm wyznaczających postawy i ukierunkowujących postępowanie podmiotu względem siebie i otoczenia. Można mówić o światopoglądzie: a) w sensie podmiotowym jako o czyimś poglądzie na świat – podmiotem może być zarówno indywidualny człowiek, jak i określona grupa społeczna (np. klasa, pokolenie, organizacja religijna, partia polityczna, szkoła filozoficzna); b) w sensie przedmiotowym jako o uporządkowanym zbiorze zadań, służącym do uzyskania zintegrowanego obrazu świata’’

Światopogląd religijny : ,,Światopogląd religijny składa się z następujących elementów: 1. Wiara przedmiotowa (credo) danej religii; 2. Zbiór poglądów dotyczących pochodzenia i natury świata i człowieka; 3. Zespół przykazań moralnych, których przestrzeganie jest warunkiem koniecznym zbawienia; 4. Odpowiedzi na problem sensu życia, cierpienia, miłości i śmierci (zagadnienia egzystencjalne)’’

W kontekście tych definicji należy podkreślić, iż w moim odczuciu powszechne, intuicyjne rozumienie religii, nauk o niej i zagadnień poruszających się w jej obrębie, może okazać się nazbyt płytkie i mylące, w sytuacji kiedy to zamierzamy podejść w sposób profesjonalny do zagadnień poruszanych w obrębie tego bloga.  Oczywiście zdaję sobie sprawę z tego, że  w moje rozważania może wkraść się nutka nieobiektywności. Jednakże obiecuję czytelnikom moich publikacji, iż będę się starała żeby nie dopuścić do sytuacji, w której to moje osobiste przekonania wezmą górę nad racjonalnym (takim który ma znamiona bezstronnego opisu) dostarczaniem informacji na temat poszczególnych religii i zagadnień z nimi powiązanych.

Bibliografia:

Encyklopedia Powszechna PWN, red. Rafał Łąkowski, t.3, PWN, Warszawa 1985, s.866.
Kondrat K., Bogactwo Światopoglądów Religijnych, Trans Humana, Białystok 1999, s. 15.
Mały słownik terminów i pojęć filozoficznych. Oprac. A. Podsiad i Z. Więckowski, Warszawa: 1W ‘’Pax’’ 1983, s. 388.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz